Sunday, April 7, 2013

Sekularisme

Apakah sekularisme?

1. (sékularisme) faham (doktrin, pendirian dsb) yg menolak nilai-nilai ke­agamaan dlm kehidupan sosial manusia.[Kamus Dewan Edisi Keempat]
2. Sekularisme adalah konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus wujud secara terasing dari agama dan/atau kepercayaan agama.[Wikipedia]

Maksudnya, apa saja pemisahan atau pengasingan agama dari kehidupan manusia. Adakah ini termasuk keadaan dimana agama sahaja diamalkan tanpa mengambil kisah dunia, misalnya hal-hal politik?

Salah seorang pensyarah Hubungan Etnik menyatakan ya. Kerana itu, sekolah agama yang tidak mengajar tentang ilmu-ilmu kifayah turut kita boleh anggap sebagai sekular, kerana memisahkan agama dari kehidupan manusia.

Identiti Islam
Islam dilabelkan dengan bermacam-macam identiti, positif dan negatif. Antara yang pernah disebutkan ialah Islam Syumul dan Islam adalah cara hidup, bukan agam. Mengapa? Kerana ia meliputi segala hal dalam kehidupan manusia, dari bangun pagi hingga tidur, malah ketika tidur sekalipun. Bangun mulakan dengan nama Allah, atau yang baik membaca doa bangun tidur. Kemudian solat Subuh. Makan dimulakan dengan basmallah dan diakhiri dengan hamdalah.  Pakaian, gaya rambut, cara bertutur, bersugi, makan makanan yang halal, belajar di dalam bilik kuliah, semasa bermain futsal,

Pergaulan antara lelaki dan perempuan ada caranya. Namun ramai yang tidak mengendahkan, kerana yang penting "Aku solat juga. Takkan bercakap tak boleh. Kita zaman sekarang kena bercampur, kerja sama dalam organisasi.". Tidaklah saya menyatakan diri sempurna, namun apabila teringat, saya cuba juga menjauhi perbuatan dan perbualan 'biasa' zaman sekarang.

Islam sekular?
Mustafa Kamal Atartuk antara 'tokoh' sekular di Turki. Tidak dapat ku bayangkan ibadahku diadakan bukan dalam bahasa Arab, kerana sunnah Nabi dan juga syarat sah ia sudah jelas menyatakan caranya yang betul. Diri saya hanya mampu menggelengkan kepala ketika pertama kali mengetahui hal tersebut.

Kerajaan Islam
Dan... Islam turut melibatkan politik. Ada mata yang terbeliak, mula mencari salah silap?

Nabi Muhammad s.a.w., Rasulullah dan hamba Allah yang terbaik, menggubal perlembagaan pertama di dunia iaitu Piagam Madinah. Negara Islam pertama yang masih tercatat dalam sejarah dimulakan dengan Madinah. Para sahabat nabi yang terpercaya dan antara iman terkuat adalah Khulafa' Ar-Rasyidin.

Namun, akan ada menyatakan politik itu kotor, itu dan ini. Banyak perkara haram terlibat. Tidak bermakna Islam ada menyatakan haramnya kita dalam hal tersebut.

Kerana itu, dalam pembinaan negara Islam, Imam Hassan al-Banna menyatakan ia perlu dibina dari individu Muslim, kemudian keluarga Islam. Sebuah masyarakat Islam terdiri daripada unit-unit keluarga. Dan tidak dapat tidak, akan sampai ke tahap negara Islam, sehingga the maximum is seluruh alam ditadbir Islam. Ini didapatkan bukan sekadar ilham, tetapi berdasarkan sirah Nabi.

Pelbagai korupsi sedang berlaku, pihak-pihak tertentu bertindak mengikut agenda-agenda masing-masing, dan ada yang mudah tunduk pada kuasa-kuasa luar yang besar. Mudah sekali mengumpat dan menfitnah, hingga terlupa terus pada objektif sebenar kita. Ada kalanya, ketua organisasi itu baik dan berniat baik, tetapi ahli-ahlinya ada yang melakukan salah, lalu nama si ketua ini yang terpalit dengan kehitaman.

Objektif
Apakah objektif kita?
1. Hamba Allah 
2. Khalifah Allah

Perbetulkan niat kita kembali. Mulakan kembali dengan perkara-perkara amalan sunnah dalam kehidupan kita. Pakai kasut dengan kaki kanan misalnya. Mana tahu, dengan amalan yang satu itu kita masuk syurga. Dan mungkin juga, kerana amalan itu, kita mula bertindak selari dengan Islam yang diturunkan Allah swt sejak Nabi Adam a.s. dan disempurnakan tatkala kewafatan Rasulullah s.a.w.

Yang baik dari Allah, yang kurang dari kelemahan diri saya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...